woensdag 20 april 2016

Minimalistisch inpakken

Sinds we met alleen handbagage op reis gaan zouden we niet meer anders willen. Maar omdat het altijd lichter kan heb ik na onze reis van vorig jaar naar Thailand diverse dingen gewijzigd aan onze paklijst.

Ik heb veel gelezen op sites als one bag en lady light travel. Er viel bij ons vooral nog winst te behalen qua kleding (vooral van Daan) dus deden we pasgeleden een rondje Decathlon op zoek naar lichtgewicht sneldrogende shirts en shorts.

Onze rugzakken zijn 35 liter (Daan), 28 liter (Kiki) en 20 liter (Novi). Tula is van haar vorige formaat rugzak (Vaude Ayla 6 liter) gepromoveerd naar een Vaude Puck 14 liter.
Toen ik met Tula en Pepa met de trein naar Rotterdam ging om naar de marathon te kijken heeft Tula mooi haar nieuwe rugzak uit kunnen proberen want ik had Pepa al op m'n rug.

Onze basis is 3 setjes kleding per persoon (1 aan, 1 schoon en 1 aan de waslijn). Voor Pepa 5 setjes want als dreumes wordt ze nu eenmaal veel sneller veel smeriger. Per persoon ook 1 setje met lange pijpen en mouwen, dit gaat aan in het vliegtuig en kan ook ter bescherming tegen de muggen. 's Avonds spoelen we de gedragen kleding even uit onder de douche of in de wasbak. Niemand die er last van heeft dat we bijna elke dag hetzelfde dragen, scheelt weer tijd met bedenken wat je aan moet trekken. Ik zoek de kleding zo uit dat alle bovenkleding ook bij alle onderkleding past zodat alles te combineren valt. Omdat ik toch altijd ruim van tevoren de spullen klaarleg heb ik al onze kleding die meegaat op de foto gezet (behalve de sokken, die ben ik vergeten).

Kleding Daan
Kleding Kiki
Kleding Novi
Kleding Tula
Kleding Pepa
We hebben allemaal een paar Keens (mede met dank aan Marktplaats) en ter afwisseling dragen we teenslippers of (nep)crocs (voor de kleinsten).

Voor Pepa gaat er geen buggy meer mee maar alleen een drager. Dit keer heb ik gezocht naar een drager speciaal voor tropische klimaten en kwam ik uit op de Connecta Solarweave Toddler. Deze is zeer compact en lichtgewicht, UV werend, ademend en sneldrogend. Dankzij de ontzettend vriendelijke Wendy van ikdraag.nl kunnen Pepa en ik de Solarweave de komende maand fulltime gebruiken. Omdat mijn bestelde exemplaar niet op tijd geleverd kon worden mag ik die van haar lenen, super service.

Hier volgt onze volledige paklijst met daaronder alles per categorie op de foto.

Elektronica
Met dank aan mijn vader ben ik nu trotse bezitter van een mini iPad die voor het eerst met met ons mee op reis mag. Omdat ik naast foto's maken steeds meer lol krijg in filmpjes monteren gaat ook ons 'oude' kleine filmcameraatje mee.
Diversen
 Omdat we op reis vaak fietsen huren maar die meestal geen verlichting hebben nemen we zelf kleine fietslampjes mee. Neemt nauwelijks plek in maar draagt wel veel bij aan de veiligheid. Mijn spork (van AH to go) zal ik eenmaal ik Thailand al snel vervangen. Ik koop dan een mes en plastic bord om onderweg fruit te kunnen snijden. We kijken allemaal al uit naar ontbijten met een overvloed aan vers fruit. De sarongs zijn allebei al 20 jaar oud en beginnen uit elkaar te vallen, dus we nemen ook 2 microvezel handdoekjes mee die net zoals de sarong voor allerlei doeleinden ingezet kunnen worden.
Zoals vorig jaar tijdens onze fietstocht in Thailand om Daan z'n armen tegen de zon te beschermen.
Alle vloeibare items

Als zonnebrand gebruiken wij al jaren naar tevredenheid Vision, 1 keer smeren en de rest van de dag beschermd. Verder van alle vloeibare dingen een klein formaatje mee en als het op is kopen we ter plaatse wat nieuws. En ja, ik gebruik op reis dus de mannen deo samen met Daan, so what.
Alles uit de toilettas
Ook qua verzorgingsproducten zijn we heel basic. Ik gebruik op reis geen make up en we gebruiken ook geen douchespul, shampoo, conditioner of bodylotion maar alleen een klein stukje zeep of wat er toevallig in een accommodatie aanwezig is. Wat er wel meegaat is onze elektrische tandenborstel. Met 3 kindergebitjes waarvan 1 met een beugel die ook 3x daags gepoetst moet worden is dit wat mij betreft geen overbodige luxe.
Medicijntasje
Omdat we (op een paar dagen na) om malariagebieden heen reizen gaan we geen anti malaria pillen slikken. We verblijven overal in de buurt van goede medische voorzieningen en houden de kinderen en onszelf natuurlijk goed in de gaten.
Vermaak
Onze ervaring leert dat de kinderen op reis eigenlijk niks om te spelen nodig hebben. Tijdens het (wachten op) eten spelen we graag een spelletje en op een rustig moment willen ze wel eens kleuren, maar verder wordt er vooral veel met niks gespeeld. De kurken zijn een probeerseltje. We hadden thuis een knutsel met kurken die uit elkaar viel en de meiden hebben dagen lol gehad met alle rondslingerende kurken. Toen bedacht ik me dat ze klein, licht en multi inzetbaar zijn (tellen, bouwen, gezichtjes op tekenen) en misschien wel ideaal reisspeelgoed. Met dank aan mijn collega en onze buurman hebben we nu 2 zakjes vol. Eens kijken hoe lang het duurt voordat we ze allemaal kwijt zijn...
Wat op het laatste moment nog toegevoegd is aan de paklijst zijn 2 nieuwe puzzelboekjes (Tula keek al weken uit naar een opdrachtenboekje), gekopieërde plattegronden uit de Lonely Planet reisgids van de plaatsen die we gaan bezoeken en uitgeprinte korte verhaaltjes voor de beginnende lezer (van jufmaike.nl) voor Tula omdat ze plotseling zelf al heel goed kan lezen.
Dit is alles wat er meegaat op 1 foto.

De ingepakte rugzakken, in totaal 13,5 kilo: Daan 6 kilo, Kiki 3,5 kilo (ik draag ook Pepa dus ik heb de zwaarste dingen in Daan z'n rugzak gestopt :-), Novi 2,5 kilo en Tula 1,5 kilo.

1. Hermusjes, minimalistisch.... terwijl ik je verhaal aan hubby voorlees hoor ik... jij kan zonder make up de deur niet uit..zie je wel, je hoeft op vakantie niet elke dag wat anders aan....zo kan het dus ook hé Car... hahaha niet te geloven! Nou bedankt hoor Kiki, ik weet wat manlief de volgende vakantie mij weer voor de voeten werpt als hij de koffer van de loopband af tilt... zucht.... Bon Voyage, Carolien

2. Hoi Kiki en Daniel, Prachtig ook dit keer jullie paklijst. Die (en natuurlijk jullie reisverhaal) plaatsen we ook dit jaar weer graag op onze website. Ik denk dat veel andere ouders ook graag willen weten hoe jullie dat toch doen 'minimaal bepakken'. Heel veel plezier op reis. Fijn als je laat weten of we jullie verhalen weer mogen overnemen.
    met vriendelijke groet,
    Klaas van Dijk
    vrmk.nl

3. Ben onder de indruk van dit minimalistisch inpakken. Kan me wel vinden in het plannen van wat je wel en niet nodig hebt. Qua deo zou ik mijn eigen roller meenemen en dan manlief de mijne laten gebruiken :-). Ben heel benieuwd naar jullie avonturen, die ongetwijfeld snel zullen volgen. Vroeg me trouwens ook nog af: hoe kan je haren wassen met zeep? Het zal best schuimen, maar voelt het dan ook hetzelfde als pasgewassen haar? Misschien komt er ergens deze week nog een antwoord voorbij op mijn vraag middels een foto. Hier op de bank meimer ik nog even verder over deze zaken. Fijne avond.